Raktári, vagy termelési területeken dolgozók gyakran találkozhatnak azzal a helyzettel, hogy a már jól bejáratott szállítási folyamatok egyszer csak akadozni kezdenek valamilyen belső, vagy külső körülmény változása miatt. Ilyen változás lehet például a layout módosításának szükségessége, a gyártási kapacitás növekedése, vagy akár a vevői megrendelések növekvő száma. Amennyiben ez a növekedés tartós, elkerülhetetlen a szállítási rendszer korrekciója.
Első pillantásra a legegyszerűbb és leggyorsabb megoldásnak a járműpark bővítése tűnhet. De biztos, hogy megoldódik a problémánk ezáltal?
Egy targonca, vagy autonóm jármű ára sok esetben komoly, hosszútávú befektetés egy cég életében. Ezzel szemben legtöbbször már a folyamatok harmonizálásával, apróbb logikai beavatkozásokkal el tudjuk érni, hogy a megnövekedett szállítási igényeket ugyanaz a járműflotta továbbra is ki tudja szolgálni. Amennyiben nem egyértelmű a javasolt folyamatoptimalizáció várható eredménye, úgy a valós termelésben / raktári kiszállításban nagy kockázatot jelent a módosítások azonnali alkalmazása. Ebben az esetben egy szimulációs modell készítésével kimutathatók a tervezett korrekciók várható előnyei és hátrányai a folyamatosan zajló kiszállítás megzavarása nélkül.
A modell kellő részletességgel tartalmazza a valós rendszer digitális mását, úgymint a járművek, az úthálózat, a kiszállítási pontok, illetve azok viselkedése és speciális tulajdonságai. Ezen felül a termelési/raktározási logika is beépítésre kerül, végül a valós rendszer hű másolatával „büntetlenül” kísérletezhetünk, különböző szituációk elemzésével optimalizálhatjuk folyamatainkat.
Amennyiben nem számít a pénz (de, számít), és az előzetes elemzést kihagyva mégis a jármű-vásárlás mellett döntünk, egy nem várt következmény okozhat fejfájást. Az úthálózat kialakítása, a kereszteződési logikák, valamint a rakodási pontok a megnövekedett járműforgalommal együtt nem egyszer komoly közlekedési dugókat, gyakran feloldhatatlan leállásokat indukálnak. A legkellemetlenebb ebben az, hogy a felmerülő probléma csak a beruházás után jelentkezik.
Egy már folyamatosan működő közlekedési rendszert, és raktári / termelési elrendezést kellene javítgatni, egyik szűk keresztmetszet után a másikat feloldani (pontosabban áttolni egy másik „helyre”), miközben állandó jelleggel blokkoljuk a forgalmat. Senki sem szereti a megelőzhető profit-kiesést. Ebben az esetben is alkalmazható – már megelőző jelleggel – a szimulációs modellel történő elemzés.
A korábbiakban a szimulációs futtatások során kiderült, hogy valóban szükséges a járműpark bővítése, de nem akkora mértékben, mint ami az előzetes tervekben szerepelt, illetve esetenként a közlekedési hálózat kapacitásának bővítése sem kerülhető el. Az utóbbi esetben ismét a szimuláció siet a segítségünkre, mégpedig úgy, hogy a kísérletek során számos útmódosítás, elrendezés-korrekció, illetve kiszállítási logika kipróbálható már a tervezési fázisban.
Tehát a flotta-bővítés előtt célszerű a szállítási rendszert modellezni, és a tervezett változtatások hatásait elemezni, amellyel komoly költség-megtakarítás érhető el.
A szállítási rendszerek elemzése az EPIC InnoLabs Kft. fő tevékenységei közé tartozik, minden érdeklődő irányában nyitottak vagyunk a beszélgetésre, közös gondolkozásra, probléma-megoldásra.